Jordnöts-banan-citron muffins

Nå?. 
Jo, i min nya hemstad, i min nya lägenhet med mitt nya kylskåp så har jag utvecklat någon form av jordnötssmörs begär. Hurvida detta är bra eller ej går att diskutera. Just dessa muffins kom till för att jag skulle hitta en anledning att få köpa ytterligare en burk jordnötssmör. Och ja, jag fintade minsann av mig själv. 
Iallafall, tänker inte påstå att detta är mitt livs bästa bakverk, men! Det finns ett positivt men. Finns det något godare än smörgås med banan och jordnötssmör? Ja, det gör det visserligen. Men om vi svarar nej på detta kan jag berätta att detta är så nära paradiset man kan komma i muffinsväg. De smakar nämligen som söta bröd med jordnötssmör och banan.
 

Jordnöts-banan-citron muffins
175 grader i ca: 15-20 min
ca: 12st
 
2,5 dl socker
2 ägg
100 gr smör
1 tsk vanillinsocker
1,5 tsk bakpulver
1,75 dl mjöl
saft av 1/2 citron
1 STOR banan
Några matskedar jordnötssmör ( efter behag )
 
How to do:
Börja med att vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och låt svalna. Vänd i vanillinsocker, bakpulver, mjöl och citronsaft i äggsmeten. Mosa bananer tillsammans med jordnötssmör i en separat skål. Vänd sedan i äggsmeten. 
Fyll 3/4 av muffinsformarna, använd med fördel en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen 175 grader i 15-20min. Klicka på en klick jordnötsmör så fort de kommit ut ur ugnen. Strö valfritt material över. Jag valde kokos. Använd med fördel ätbart material. 
 
Må väl.

Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0