Chokladpaj med pecanötter eller vit choklad

"Du får välja vad du vill i denna chokladbok, jag fixar det". Så det blev en chokladpaj med vit choklad ( pecannötter på bilden ) från boken choklad. Hade det inte varit för att vår ugn är från stenåldern och vi sluppit det brända lagret ovanpå hade den varit gudomlig. Jag valde att använda bilden ur boken då min disikrerade paj smakade bättre än den såg ut ;). Men med en nyare ugn hade det nog gått att få den såhär fin. Kanske..
 
Chokladpaj med vit choklad ( alt. pecannötter )
Smördegsbotten:
4 dl vetemjöl
3 msk florsocker
1 msk kakao
150 gram smör
2 äggulor
1-3 msk vatten
 
Chokladsmeten:
ca: 2 dl strösocker ( jag rekommenderar max 1,5 )
3 msk kakao ( jag rekommenderar 4-5 )
2 ägg ( jag rekommenderar 2 )
1 tsk vaniljsocker
2 dl grädde
50 gram smör ( smält )

Övrigt:
Vit choklad
 
GÖR SÅHÄR:
 Smördegsbottnen:
Rör ihop mjöl, florsocker och kakao i en skål / bunke.
Använd fingrarna och blanda i smöret.
Forsätt använda händerna och blanda i ägg och vatten ( tills det blir en mjuk deg ).
Rulla in den i plastfolie och låt vila i kylen 15 min.
Kavla sedan ut pajen och lägg i den i en form ca: 25 cm.
Låt vila i kylen ytterligare 15 min.
Lägg i aliminiumfolie så att kanterna blir stabiliserade.
Grädda sedan pajskalen i ca: 10 min i 175 grader.
Ta nu ut aliminiumfoliet och grädda ytterligare ca: 5-10min,

Chokladsmet:
Vispa ihop socker, kakao, ägg vaniljsocker, grädde och smält smör.
Fortsättningen:
Lägg i önskat antal bitar vitchoklad eller pecannötter i pajskalet. Häll över chokladsmeten.
Grädda i 175 grader  i ca: 40 min. Håll koll. Pajen ska vara fast, fast tänk på att den stelnar när den kommit ut ur ugnen!
 
Låt svalna!
SERVERA MED GLASS!!!
 
( Recept: Choklad av Johan Åkerberg, fantastisk bok!)

Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0