Pepparkaksmuffins

Julen är mitt rätta element. Man får pyssla, baka, mysa, tända ljus och det är alldeles mysmörkt på kvällarna. Fasten det inte är december bakade jag pepparkaksmuffins. De blev.. (l)ju(v)liga!
 
Pepparkaksmuffins
Ca: 12st 175 grader i ( sammanlagt ) 10min.
 
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
100 gram smör
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
en nypa salt
200 gram mjölk choklad
Pepparkaksdeg


Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull tillsammans med chokladen.
Vispa ihop ägg, socker och kakao i en egen skål. Lägg i smöret och rör om. Rör sedan i vaniljsockret, saltet och mjölet.
Lägg ut formar i en muffinsplåt och fyll ungefär hälften med smet. Peta sedan i små pepparkakskulor i önskad mängd. Täck sedan pepparkakskulorna med smet. Muffinsen kommer inte att växa så mycket i ugnen så man kan fylla ganska långt upp till kanten.
Grädda sedan dem i ca: 7 min i 175 grader. ( längre om man inte vill ha dem så kladdiga, se bild )
Undertider förbereder du pepparkaksdegen som ska vara på. Kavla ut.
Efter sju minuter tar du ut muffinsen och lägger direkt på önskad mängd pepparkaks"lock".
Sedan gräddar några minuter, till pepparkakorna når önskat mjukhet.
VOILA!

Kommentarer
Postat av: Sara

På jobbet toppar vi dem med kanel och socker ! / Många kramar Sara

Svar: Åhh, det var verkligen ingen dum idée!
None None

2012-11-25 @ 21:51:26

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0