Vaniljbullar



Samma dag som de första tussilagorna tittar fram är det dags för vaniljbullar. Något jag aldrig prövat att baka förut. Det är otroligt tidskrävande, men värt, något som en provsmakare så fint uttryckte det; 
"Bland det goaste jag ätit på mycket länge" ;)


Vaniljbullar ( Leila Lindholm )
7-8 min, 200 grader. jästid: 2h

Gör vetedegen och vaniljkrämen enligt recept.
Dela degen i 18 delar och forma dem med runda bullar och lägg dem med skarven nedåt på en bakplåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite och jäs under bakduk till dubbel storlek i ca: 45-60min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Fyll vaniljkrämen med en spritspåse med rundtyll, stick spritsen i varje bulle och fyll dem med lite av vaniljkrämen.
Grädda bullarna gyllene i mitten av ugnen ca: 7-8 min, låt dem svalna något. Pensla sedan bullarna med smör och rulla dem i strösocker utan att det hamnar socker på vaniljkrämen.


Vetebröd ( grundrecept )

1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 gram färsk jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 gram mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl


Värm kardemumman och mjölken i en kastrull till fingervarmt ( 37 grader ). Smula jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen till dubbelstorlek under en bakduk, ca: 45-60min.


Vaniljkräm
5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker eller 1 vaniljstång
1,5 dl socker
7 äggulor
1,5 dl majsstärkelse
50 g mjukt smör

Koka upp mjölk och vaniljsocker. ( eller med vaniljstång som man tar bort efter uppkoket ).
Vispa äggulor, socker och majsstärkelse vitt och pösigt i en ny skål.
Slå över den heta mjölken under omrörning.
Häll sedan tillbaka blandningen i kastrullen och värm under kraftig vispning, häll över i en kall skål när blandningen tjocknat ordentligt.
Smält smöret i den varma krämen under vispning, förstsätt vispa tills krämen är slät.
Kyl vaniljkrämen i isbad eller i kylskåp.

 

Lycka till!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0