Världens godaste morotskaka ( Leila )



Jag kan inte minnas att jag någon gång har ätit morotskaka. Nu har jag det. Min alldeles hemmagjorda morotskaka med lime frosting, ett recept ur Leila Lindholms bok "a piece of cake". Huuur god som helst! Det är något krångliga ingredienser i, men har man dem hemma är det ett simpelt recept att följa. Lycka till hörrni!


Världens godaste morotskaka
150 grader i 55 min

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1,5 tsk malen kanel
1,5 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1,5 dl solrosolja
4,5 dl rårivna morötter

Creme cheese lime frosting;
60 g smör ( rumsvarmt )
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gram philadelphiaost

Gör såhär;
Börja med att sätta ugnen på 150 grader.
Vispa sedan ägg och socker pösigt.
Rör ihop alla torra ingredienser, vänd sedan ner i äggsmeten.
Tillsätt morötter och solrosolja.
Fyll smeten i en smord och bröad bakform med löstagbar kant ca; 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen ca 55 min ( min var inne i 1 h och 15 min ). Känn med en sticka, den ska inte vara kladdig när man tar ut den!
Låt svalna.

Blanda ihop alla ingredienser till frostingen och bred ut över kakan. Strö över lite florsocker för syns skull!

VOILA! 


Kommentarer
Postat av: Terese

vadå knepiga ingredienser? helt normala.

2011-12-20 @ 19:31:25

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0