Vaniljbullar



Våren hänger i luften. Faktum är att det är då jag får som störst baklust. Inspererad av allt bullbakande alla andra ägnat sig åt, valde jag idag vaniljbullar. Jag har använt recept från tasteline
De blev goda goda och åter goda. Smakar vanilj, bullar och är inte torra. MUMS! ( med mjölk ;) )


Vaniljbullar
225 grader i 10 min, jäsning 40+30min

25 gram jäst
3 dl mjölk
0,5 dl sirap
0,5 tsk salt
100 gram mjukt smör ( mycket mjukt! )
1 l mjöl

Fyllning:
100 gram smör
1/2 dl vaniljsocker
1 dl florsocker

Granering:
1 ägg
pärlsocker


Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke, värm mjölken till fingervarmt, 37 grader,
och slå den över.
2. Blanda i sirap, salt och det mjuka smöret skuret i bitar.
3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en jämn deg.
4. Låt jäsa i 40 minuter under bakduk.
5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Kavla ut
till en 40 x 40 cm stor platta.
6. Bred smöret jämnt över, sikta vanilj- och florsocker över smöret.
Vik plattan dubbel och skär den i ca 1 cm breda remsor.
7. Tvinna remsorna och forma dem till en knut. Lägg i pappersformar
och låt jäsa ca 30 minuter.
8. Pensla med uppvispat ägg, strö pärlsocker över.
9. Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 minuter.

Tips: När man viker den utkavlade degen åker allt socker till mitten. Kanske kan det vara idé att bara lägga socker på ena halvan och sedan vika över den? ( smöret ska dock vara på hela! )


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0