Sannas kokos- och tranbärsmuffins





Sannas tur att dela med sig av sitt recept! Thank you.

Sannas kommentar: Jag råkade ta 5 dl tranbär (lång och invecklad historia) istället för 3 dl, men det blev ju gott ändå, bara det att en del tranbär liksom ploppade ur bullarna och blev rätt brända i ugnen. Men what the fudge liksom. Jag är ju också så hardcore att jag höftar ju mest på fyllningen. Jag kvalar ut degen och häller på lite flytande margarin och brer ut vilket jag tycker blir lagom. Blandar sen kokos och socker som jag strör över skiten, och sen tranbären då. Mycket smidigare tycker jag.

Mamma tog med sig bullarna till jobbet och alla tyckte de var så goda. Det blir lite wienerbrödskänsla över själva bulldegen, oklart varför. gott, definitivt.



Härliga smarriga bullar fyllda med kokos och sötsyrliga tranbär, 48 st !

Ingredienser:
50 g jäst för söta degar (den röda ni vet!)
4 dl mjölk
2 ägg
Ca 13 dl vetemjöl
200 g rumstempererat smör
4 msk strösocker
1 1/2 tsk hjorthornssalt
Fyllning:
200 g smör
3 dl kokosflingor
3 dl strösocker
3 dl torkade tranbär
1 ägg till pensling


1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader. Tillsätt lite av mjölken och rör så att jästen löser sig. Tillsätt resten av mjölken, äggen och det mesta av mjölet. Dela smöret i bitar och tillsätt det tillsammans med socker och hjorthornssalt. Arbeta ihop till en deg
2. Låt degen jäsa i 30 min. Blanda smör, kokosflingor och socker till en fyllning. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Kavla ut varje del till en degplatta. Fördela och bred ut fyllningen på dem. Strö på tranbären. Rulla ihop degplattorna hårt och skär varje rulle i 24 bitar. 
3. Lägg bullarna i bakformar på en plåt och låt dem jäsa i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna i 225 grader i ca 8 min.
TA-DAAH

Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0