Paulines semlor

Hallå på er alla kakmonster! Nu var det min tur att bidra med något mumsigt, gästbloggare hos Sandra som jag är :) Nu i semletider (ja, semlor är ju så populära att de förtärs i månader nu för tiden) bestämde jag mig för att baka mina egna och göra familjemedlemmarna glada. Och det blev dem. Pröva gärna att baka semlor själva hellre än att köpa, min personliga åsikt är att mycket är godare när det är hembakat. Dock blir de inte lika vackra som i konditorierna men vad gör det? Baka och njut!

Paulines Semlor 

Till själva bullarna behöver du:
150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 st. ägg
1 dl strösocker, eller sirap
0,5 tsk salt
14 dl vetemjöl
1 st. ägg till pensling

Fyllning:
Mandelmassa
Vispgrädde


 Så gör du:
1. Smula sönder jästen i en degbunke och rör ut jästen i lite kall mjölk. Rör ned ägg.
2. Smält smöret och häll i resten av mjölken i smöret. Häll mjölken och smöret över den utrörda jästen och rör ned salt och socker. Tillsätt lite mjöl i taget, och arbeta degen smidig och blank.
3. Låt degen jäsa till sin dubbla storlek. (Ställ bunken dragfritt med en handduk över).
4. Arbeta upp degen igen i bunken och lägg den på bakbordet. Degen ska nu vara lös och lätt att rulla. (Nu är det dags att sätta på ugnen på 250 grader)
5. Rulla degen och skär i lika stora bitar, en för varje bulle. Forma till snygga bullar och lägg dem på en plåt och låt dem jäsa till dubbla storleken. Pensla bullarna med ägg.
6. Baka semlorna gyllenbruna i ungefär 8-9 minuter. När du lyfter dem ska de vara lätta.
7. Låt dem svalna innan du går vidare med fyllningen.
8. Blanda ut mandelmassa med lite mjölk så att det inte är så tjock utan smidigare att arbeta med (och äta). Vispa grädden.
9. Skär ut ett litet lock ur bullen och gröp ur ett lagom stort hål så den rymmer den mängd mandelmassa du önskar. Släng på vispgrädden och locket. Strö gärna på lite florsocker!


Hoppas det smakar!


 Tips! När jag bakade mina bullar jäste dem mer än jag hade väntat mig vilket gjorde dem ganska stora. Jag fick ungefär 10 stycken. När ni rullar dem så kan ni därför tänka på att göra dem ganska små för de blir större än man tänkt sig. Fortfarande gott men man orkar kanske inte riktigt en hel semla vid sådan stor storlek.

 

Kram Pauline!

TACK PAULINE! :)


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0