Mintchokladtårta med After eight


Ibland får jag och mamma slåss om vem som ska baka. Ne, kanske inte riktigt.
Brorsan hade iallafall fyllt år och för att fira honom bakade hon After Eight kaka. Jag behöver inte säga mer. En kladdigkaka med After Eight. Det kan nästan inte bli bättre. Fy tusan alltså.



Mintchokladtårta med After eight
175 grader i 20min

200 gram ljus choklad
200 gram smör
2,5 dl socker
3 dl vetemjöl
3 ägg

Glasyr:
25 gram smör
1 dl vispgrädde
20 plattor after eight

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form med löstagbara kanter ( med smör ).
Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med smöret i vattenbad.
Vispa ägg och socker. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta smörblandningen och rör till en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen utav ugnen ca: 20 min ( kakan ska inte vara helt genomgräddad ).
Låt kakan kallna.
 
GLASYR
Blanda smör, grädde och after eight i en tallrik över vattenbad, det ska smälta. Låt sedan blandningen kallna och bli trögflytande. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylskåp.
Serveras med ex. vaniljglass!

LYCKA TILL! :D



Kommentarer
Postat av: natta

kan du inte berätta hur man gör pannacotta? finns en massa olika recept ju! :O

2011-03-06 @ 21:18:02
URL: http://921213.devote.se

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0