Hallonmuffins med glasyr




Ibland bakar jag. Ibland bakar jag. Jaa, ibland så bakar jag. Dessa muffins är otroliga. Jag tror att de egentligen skulle vuxit och blivit mer muffinsaktiga, men antingen gjorde jag något fel eller så har vi konstig ugn. Det blev vita kladdkaksmuffins med hallon och glasyr. Det var gott. Det blev succé. Det var fruktansvärt gott.

Hallonmuffins med glasyr
175 grader i 12-15 min

50 g smör, rumstempererat
1 1/2 dl socker
1 ägg
1 dl crème fraiche
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
2-3 dl hallon, frysta

Glasyr:
100 gram smör, rumsvarmt
2 dl florsocker
2 tsk vanillinsocker
Röd karamell färg
ev. riven vit choklad


Börja med att sätta ugnen på 175 grader och ta ut smöret så att det blir rumsvarmt.
Vispa sedan ihop smör och socker med en elvisp. Tillsätt creme fraiche och ägget, blanda om.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en egen skål. Blanda sedan i sockersmeten.
Fördela i ca: 16 formar i papper, varva med hallon.
Grädda i nedredelen av ugnen i ca: 12-15 min.
Låt dem svalna.

Rör ihop florsocker, smör, vanillinsockret och karamellfärgen. Bred ut över muffinsarna. Hyvla ev. vit choklad över.

LYCKA TILL! :D

(Recept från receptfavoriter.se)


Kommentarer
Postat av: sannis

SUCCÉ VAR ORDET

2011-03-10 @ 22:10:50

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0