Daimrulltårta


Återigen får jag tag i en hemmets journal. En guldgruva var gäller recept. Där hittade jag detta underbara recept, såkallat Daimrulltårta. Jag har aldrig varit sådär super mycket för tårtor med sylt och grädde ( dock har jag ändrat den åsikten nu), men för de som känner som jag gjort: ETT PERFEKT ALTERNATIV. Daim, grädde, oboy, socker. MUMS! Simpel att gör och svår att misslyckas med.

Daimrulltårta
250 grader i 5 min

Grundrecept rulltårta:
3 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 msk vispgrädde
( jag har röd karamellfärg i min )

Fyllning:
2 dl vispgrädde
1 påse daimkulor / ca: 100 gram daim
2 msk chokladdryckspulver ( förslagsvis oboy )

Gör så här:
Börja med att sätta ugnen på 250 grader. Lägg sedan ett bakplåtspapper på en plåt.
Vispa ägg och socker mycket pösigt, man får alltså vispa en stund.
Bland mjöl och bakpulver i en skål och sikta i äggsmeten. Tillsätt grädde och rör ihop.
Bred ut smeten på bakplåtspappret och grädda i mitten av ugnen i 5 min.
Ta bort bakplåtspappret, med kakan på, från plåten och lägg på ett bord eller liknanade. Lägg ett annat bakplåtspapper över och vänd på hela kakan så den hamnar på det rena bakplåtspappret. Dra sedan bort det som varit med i ugnen. Lossnar det inte kan man pensla lite kallvatten på.
Låt svalna under en något fuktad bakduk.

Grovhacka daimen efter eget behag. Vispa grädden.
Blanda daim, grädde och chokladdryckspulver. Bred ut över kakan.
Rulla sedan ihop kakan och vips så har du gjort en rulltårta! :)

( den bör vila minst en timme innan man äter den )

LYCKA TILL!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0