Bärpaj med vitchokladfyllning


En kväll var det en hockey- och pajkväll. En kväll misslyckades jag totalt med allt som har med bakning att göra. Jag brände sönder den vita chokladen och glömde pajskalet i ugnen. Det var bara att börja om. Här står iallafall den färdiga skapelsen ( den utan misstag ). En otroligt god och lite annourlunda paj. Detta är något för de som tycker att man ska ha bär med motta. Testa! Krämig, söt och smaskig! :D

Bärpaj med chokladfyllning
175 grader i 25 min

Chokladkräm:
150 gram vit choklad
2,5 dl vispgrädde

Pajskalet:
4 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1 krm salt
150 gram smör/margarin

Granering:
Bär
Vit choklad

Gör så här

Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en kastrull tillsammans med grädden.. Smält ihop på svagvärme ( var försiktigt så inte chokladen bränner fast ). Ställ den i kylen för att svalna.

Blanda samman alla ingredienser till pajskalet. Om den inte vill hålla ihop kan man ha i några droppar vatten. Lägg sedan degen i en plastpåse i kylen i minst 30min. Tryck sedan ut degen i ett pajskal ( 25 cm i diameter ). Nagga den och grädda det sedan i ugnen på 175 grader i ca: 25min.  Låt svalna ( vill man kan man ta ut pajskalet ur formen, jag gjorde det inte ).

Tag ut chokladkrämen ur kylen och vispa upp den med elvisp så att det blir ungefär som lätt vispad grädde. Lägg hälften av bären i botten av pajskalet. Lägg chokladkrämen ovanpå och avsluta med resterande bär och riven choklad.

(Recept: Dansukker)



Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0