Sandras chokladmuffins ( kladdiga, såklart! )


"FY HELVETE VA GOA DINA NYA MUFFINS VAR" var kommentaren jag så fint fick av min kära bror på facebook. ( facebook tar över världen )
Jag tror att jag för första gången verkligen lyckas med något jag gör helt på frihand. Jag är vanligtvis ganska bunden till recept, men efter alldeles för mycket bakande de två senaste åren kände jag mig redo för att skapa mitt eget recept.
Utan att på något sätt vara självgod så blev de riktigt lyckade. Kladdiga med en fudgeliknande glasyr.
Testa gärna! :)

Sandras chokladmuffins med glasyr
175 grader i ca: 15min

12 st

1 ägg
0,5 dl brunt farinsocker
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
100 gram smör
en nypa salt
3 msk kakao
3/4 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Glasyr:
75 gram kokosfett
1 dl rörflorsocker
0,5 dl florsocker
2 msk kakao
ev. hackad choklad och marshmallows

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ut formar i en muffinsplåt, äger du ingen sådan kan man ta dubbla formar på en vanlig plåt.
Vispa ihop ägg, farinsocker och socker. Tillsätt en nypa salt och smöret, rör ihop. Lägg sedan i kakaon, bakpulvret och vaniljsockret och mjölet. Rör om till en jämn smet.
Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen ca: 15min.

Smält kokosfettet i en kastrull och låt det sedan svalna.
Blanda ägg och allt florsocker ( båda sorterna ).
Häll i kokosfettet och kakaon och vispa med elvisp på hög fart tills smeten börjar bli något stelare ( och ljusare ).
Lägg på muffinsarna ( muffins i plural? ).
Strö eventuellt över hackad choklad och marshmallows.

VOILA! :D


Notis.
Jag tror att det går lika bra att använda vanligt florsocker rakt igenom i glasyren.


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0