Rabarber/kardemummakaka


"Sandra, om du ska använda rabarberna måste du plocka dem idag, de börjar bli övermogna."
Klockan sju en söndagskväll ger jag mig alltså ut i trädgården för att ta vara på våra rabarber. Jag måste erkänna att jag är något skeptisk till rabarberkakor, det låter så surt.
Men jag letar iallafall upp ett recept som verkar var vettigt. Och det blev succé.
Kladdiga rabarberkakor med smak av kardemumma och vanilj. Tar inte mera än 1 h att göra, hur gott som helst.



Rabarber/kardemummakaka
150 grader i ca: 40min

150 gram smör
2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
Vanillinsocker efter behag
Kardemumma
Pärlsocker
1-2 rabarber

Sätt ugnen på 150 grader. Smält sedan smöret och låt det svalna något.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda sedan i mjöl, smör och vanillinsocker i äggsmeten.
Smöra en form och häll i smeten.
Skala och dela en rabarber, tryck ner dem i smeten.
Strö över kardemumma och pärlsocker och skjuts in i ugnen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca: 40min.

GOOD LUCK!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0