Jordgubbssaft



Någongång under helgen kommer jag återigen på att "AHH, jag har ju två liter jordgubbar i frysen".
Min plan var egentligen att göra jordgubbssylt, men, men jordgubbssaft. Alla älskar vi väl hemmagjord jordgubbssaft.
Jag letar alltså upp ett
recept jag tycker verkar relevant och vips så har jag en flaska jordgubbssaft hemma.

Jordgubbssaft
ca: 1-2 L

2 L jordgubbar
3-4 dl vatten
5,5 dl strösocker per avrunnen saft
1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft

1. Skölj och rensa jordgubbarna
2. Koka sedan upp vattnet, lägg sedan i jordgubbarna och låt småkoka under lock i ca: 10min
3. Häll upp fruktmassan i en silduk och låt rinna av i ca: 30min.
 ( äger man ingen sådan kan man göra en provisorisk, fungerade iallafall för mig, se längst ner på sidan! )
4.  Mät upp saften och häll i en ren gryta, häll i den mängd socker som är avsatt för den mängd saft du fått ut. Koka upp det hela och låt sjuda i ca: 10min. Se till att sockret är smält!
5. Skumma saften noga ( se vad det innebär längst ner på sidan )
6. Blanda i natriumbensoat i lite av saften, blanda sedan i det i resten av saften.
7. Häll saften i ordentligt rengjorda flaskor, fyll ända upp till kanten och försluta sedan flaskan på en gång.
Förvara svalt och mörkt, gärna matkällare!

Saftsil- Jag läste att det gick bra att använda en kökshandduk i ett durkslag om man inte ägde någon saftsil. Gick bra för mig! :) ( se bild )

Skumma saften- Ta bort skummet som bildas när man kokar saften för andra gången. Se till att få bort allt!

LYCKA TILL!!!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0