Fudgie med jordnötter


Återigen måste jag säga att allers och året runt är rena guldgruvorna. Jag låter som en pensionär när jag säger det.. MEN. Fy tusan alltså, fudgekakor med marshmallows och jordnötter. Jisses. jisses. Det är en såndär smack kaka som är så mäktig att det räcker med en bit, fast man egentligen bara vill äta upp alltihop. Testa testa.


Fudgie med jordnötter
175 grader i 35 min
+ kyltid

Browniebotten
125 gram mörk choklad, hackad
100 gram smör, rumstempererat
3 dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vanillinsocker
1,5 dl vetemjöl
75 gram mörk choklad, hackad

Fudge
100 gram mörk choklad
100 gram ljus choklad
15 gram smör
1/2 burk kondenserad mjölk
1 tsk vanillinsocker
1,5 dl små marshmallows
1 dl salta jordnötter

Gör såhär så blir det nog bra..:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen ( 125 gram ) och smält i mikron eller i vattenbad. Vispa ihop ägg och socker. Vispa upp äggen i en separat skål och tillsätt i smörblandningen lite i taget. Rör sedan ner den smälta chokladen.
Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör ner i smeten. Hacka den mörka chokladen (  75 gram ) och vänd ner i smeten. Bred ut i en form ca: 24 x 24 cm med bakplåtspapper i botten. Grädda i mitten av ugnen ca: 35 min.
Ta ut den och låt svalna..

Fudgen:
Smält chokladen tillsammans med smör och kondenserad mjölk i ett vattenbad. Ta av från värmen och låt svalna något, rör sedan i vanillinsockret. Vänd i marshmallowsen och jordnötterna utan att röra för mycket, då smälter marshmallowsen och det vill vi inte.
Bred ut smeten över browniebottnen och ställ in i kylen ett par timmar tills fudgen stelnat. Skär i bitar med en vass kniv.
NJUT!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0