Nyttiga knäckebröd


Häromdagen blev jag bjuden på fika. Det var jättegott, speciellt med tanke på att jag fick smaka på dessa underbara skapelser. Nyttiga knäckebörd som dessutom är otroligt goda. De som bjöd på använde det som fika bröd, men det går precis lika bra som furkost eller mellansmåls knäcke.
Jag var inte sen med att ta recept och försöka återskapa dem hemma hos mig. De var INTE svåra att göra. Testa!

Knäckebröd
150 grader i 1 tim

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön vita el. svarta
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokande vatten
flingsalt

Gör så här:

Börja som alltid med att sätta på ugnen, i detta fallet 150 grader.
Blanda sedan alla torra ingredienser. Häll sedan i vattnet blandat med oljan.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Första gången jag gjorde det blev smeten nästan rinnande, nästa gång oehört kletig. Båda två fungerande.
Kleta ut det så gott det går och lägg sedan på ett till bakplåtspapper och kavla eller tryck ut smeten med handen. Den ska täcka hela plåten. Skär den i rutor och strö över lite flingsalt.
In i ugnen, 1 timme i 150 grader.


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0