Emmas Jordnötspaj


Nu är det för någon annan att säga sitt. Och säger Emma att det är gott, då är det gott! Varsågod Emma, the word is yours:
Hej, mitt namn är Emma, inte så unikt kanske med tanke på att Sandra känner väldigt många Emmor, men bakom namnet finns en väldigt unik människa vill jag lova :) 
Nåväl. Jag tänkte gästblogga en sväng här då jag har bakat en vansinnigt god paj som jag tycker ALLA ska få smaka på. Den är så god, att man nästan kissar på sig :')

Emmas Jordnötspaj
10-15 bitar  
60 minuter

Pajdeg: 
200g jordnötssmör
50g smör
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl ljust muscovadosocker

F
yllning: 
200g mjölkchoklad (Marabu)
2 äggulor
3 msk jordnötssmör
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
1. Blanda alla ingredienser till pajdegen i en mixer och arbeta snabbt ihop till en deg. (Jag använde elvisp med degkrokar, funkar minst lika bra) Tryck ut pajdegen i en pajform och låt stå kallt i ca 30 minuter. 
2 Grädda 180grader i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Låt svalna helt. 
3. Smält chokladen i ett vattenbad, låt den svalna något innan du rör ner en äggula i taget. Blanda ner jordnötssmöret, rör till en jämn smet.
4. Vispa grädden lätt ihop med vaniljsockret. 
5. Rör ner chokladblandningen i grädde och vispa lite till. Fördela jämnt över pajskalet. Låt pajen stå svalt ett par timmar (helst ett dygn) innan servering. Dekorera gärna med jordnötter och choklad. 

Jag la in pajen i frysen några timmar och det  var inte dumt det heller, jordnötsglass med jordnötskex blev det då :) Lycka till kära vänner!

Tack Emma!

Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0