Mammas kanelkakor


Det finns vissa dagar då jag vaknar upp och tänker "idag ska jag baka". För minst hundrade gången tittar jag igenom alla mina bakböcker men som oftast slutar det med att jag gör något ur mammas egengjorda receptbok. Detta recept är enkelt, har inga konstiga ingredienser och tar inte lång tid.
Anledningen till att jag bakade dessa var för att jag minns att jag fullkomligt älskade dem när jag var mindre. Och jag står fortfarande fast vid känslan. Krispiga kanelkakor. Mums.

Mammas kanelkakor
225 grader i 15 min

Botten:
8 dl mjöl
3,5 dl socker
2 ägg
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
100 gram smält smör
3 dl mjölk

Glasyr:
300 gram smör
4,5 dl havregryn
3 dl socker
6 tsk kanel

ströbröd och smör till långpannan

HOW TO DO:
Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret.
Vispa ägg och socker poröst och blanda sedan i resten av ingredienserna till bottnen.
Bred ut över en smörad och bröad långpanna.

Sedan gör du glasyren genom att smälta smöret och sedan blanda i havregrynen, sockret och kanelen. Bred ut över kanan.
Nu gräddar du den i 225 grader i 15 min.
 Låt svalna under bakduk och dela sedan i lagom stora delar.

TIPS: GÖR DEN!


Kommentarer
Postat av: Jonathan

Go blogg :D

2011-02-06 @ 19:19:01
URL: http://jonathannnn.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Go blogg :D

2011-02-06 @ 19:19:31
URL: http://jonathannnn.blogg.se/

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0