Kolakakor


Kola kakor, kola kakor. Är inte det nostalgi? Jag är iallafall uppväxt med denna underbara söta kaka. Lätta att göra, går alltid hem och simpla ingredienser!

Kolakakor
ca: 30 st
175 grader i 12 minuter

100 gram margarin
1 dl socker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Börja med att blanda ihop socker och smör något poröst. Tillsätt sedan socker, sirap, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och blanda om.
(När jag gjorde dessa blev smeten långt ifrån fast, jag tog då mera sirap. Fungerade alldeles utmärkt.)

Rulla ut degen till 3 fingertjocka längder, ungefär lika långa som en vanlig bakplåt.
Lägg dem på en bakplåt med smörpapper, platta ut dem något.
Grädda i mitten av ugnen i 12 min, 175 grader.
Skär längderna i passande bitar direkt när de kommit ur ugnen. Låt de sedan svalna innan förflyttning!

LYCKA TILL FÖR TUSAN!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0