Chokladpaj


En dag när jag jobbade hittade jag en gammal året runt tidning. Framsidan var prydd med sju gyllene boktäver C-H-O-K-L-A-D. I fanns denna underbara skapelse, alltså receptet ( haha ). Snabbt letade jag upp en gammal lapp för att på baksidan skriva av receptet. Denna paj skulle nämligen bakas till min kära vän Julia, som jag hade lovat något alldeles särskilt. Pajen blev GUDOMLIG. Kladdig och alldeles för svår att sluta äta. Jag tror att det borde vara lag på att man någon gång i sitt liv ska smaka på chokladpajen.

Chokladpaj

Pajdeg:
100 gram smör
2 dl vetemjöl
1 msk kakao
2 msk strösocker
1 ägggula

Hacka ihop smör, mjöl, kakao och socker till en smulig massa. Tillsätt ägggulan och arbeta ihop till en deg. Kavla ut degen och lägg i en pajform med löstagbar botten ( ca:24cm i diameter). Låt stå kallt i 30 min, förslagsvis så i kylskåpet. Nagga den sedan och förgrädda i 175 grader i 10 min.

Fyllning:
75 gram mörk blockchoklad
75 gram smör
2 ägg
1,5 dl socker
4 msk sirap
2 msk ljus sirap
2 msk creme fraiche

Dela choklad i mindre bitar och smält tillsammans med smör över ett vattenbad. Vispa ihop ägg och socker och sikta i kakao. Tillsätt sedan sirap och creme fraiche. Rör i chokladsmeten och blanda ihop. Häll i smeten i pajskalet. Grädda i 150 grader i 30 min. Låt pajen kallna.

Glasyr:
100 gram mörk blockchoklad
1 dl vispgrädde

Dela chokladen och lägg i en skål. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör tills chokladen smält. Häläl över glasyren över pajen och låt hela kakan stå kallt i kylen ett par timmar.
KLART!

Tips: Grädde är gott till. I tidningen föreslog de även bär.

LYCKA TILL! :)


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0