Röd vinbärssaft ( en annan variant )


"Sandra, varsågod." Och vips så hade jag 3 liter vinbär i kylskåpet. Det har jag Emma att tacka för.
Jag har fått en fling för att göra saft. Det är så galet mycket godare med hemmagjord saft än med köpt.
Vinbärssaft är faktiskt en av mina favoriter.
Jag fick höra att just denna smakade lite som rabarbersaft, men vad gör det. God syrlig, simpel och läskande!
Try it.


Röd vinbärssaft

2 kg vinbär (ca: 3 liter )
12 dl socker
11 dl vatten
1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft

Skölj av bären.
Koka upp bären och vattnet, låt koka i ca: 10min. Tryck bären mot grytkanten då och då, för att hjälpa dem på traven.
Häll sedan saften i en silställning. Har man ingen sådan går det likabra med en kökshandduk i ett durkslag.
Låt det rinna av ca: 30min.
Mät sedan hur mycket saft det blev och häll i 6 dl socker per liter saft.
Koka upp saften och sockret på nytt. Låt koka ca: 10min.
Skumma sedan av saften, ta bort skummet som bildats vid kokning.
Blanda natriumbensoatet med lite av saften, rör sedan i det i resten.
Häll upp på flaskor.

Tips: Tänk på att inte hälla saften i plastflaskor sålänge den är 100 grader, då smälter plast flaskan..


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0