Leilas Tekakor


Igår tyckte jag att jag var värd att öka på min boksamling en aning. Denna gången blev det Leilas underbara receptbok "a piece of cake". Det är sån där charmig bok alla borde ha hemma i hyllan.
Självklart var jag nu då tvungen att inviga den. Jag hittade ett enkelt recept på tekakor. Tekakor är nostalgi.
Receptet var supersimpelt och lätt att följa. Dessutom blev tekakorna alldeles underbara. Mjuka, lagom söta och åhhh..



Leilas Tekakor ( från boken "a piece of cake" )
10min i 225 grader, 30+30min jästid
10 bröd

5 dl mjöl ( med fördel röd, tror jag )
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 gram smör
25 gram färsk jäst
8-9 dl vetemjöl special

Värm mjölken så att den blir ungefär 50 grader varm. Jag tänkte fingervarm och lite till, det fungerade!
Häll i havregrynen, saltet och sirapen . Låt blandningen stå och svälla i ca: 20min.
Smält sedan smöret och blanda i. Smula i jästen och blanda riktigt ordentligt.
Tillsätt lite vetemjöl i taget, de ska bli en lös deg.
Jäs degen till dubbel storlek under en bakduk i 30minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 10 lika stora delar. Kavla ut varje del ca: 1cm tjocka och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa under bakduk i 30 min.
Grädda sedan i mitten av ugnen ca: 9min.

NJUT!!

( äter man inte upp alla på en gång efter att man gjort dem bör man frysa dem nygräddade! )


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0