Morsans kanelbullar


Det var åtminstone 1,5 vecka sedan jag bakade sist. Abstinens blev allt mera påtaglig. Och ett snabbt sätt att ta dö på den är att baka. Denna gången blev det kanelbullar. De är goda och smakar kanel. Detta recept är mycket smidigt och man behöver varken bakmaskin eller expert hjälp. MUMS!

Morsans Kanelbullar
40 st
250 grader i 5-10 min

100-150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst alltså 1 paket
1-1,5 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk
stött kardemumma
ca: 1,5 L mjöl
1 ägg
Pärlsocker
Kanel+ socker+smör
Bullformar

HOW TO DO:
Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till ca : 37 grader ( fingervarmt ).
Smula ner jästen i en degskål, en stor sådan. Häll över degvätskan och rör om så att jästen löser sig.
Häll upp mjölet i ett litermått. Tillsätt salt, socker och kardemumman och 1,3 L av mjölet. Arbeta degen smidig ( ev. mera mjöl ) tills den släpper skålen ( knappt ). Låt sedan degen jäsa övertäckt av en bakduk i ca: 40 min till dubbel storlek.

Knåda sedan degen smidig på ett mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut den ena delen. Bred smör på och ta sedan och fördela socker och kanel över hela degen. ( mängd efter smak). Rulla ihop den och dela i lika stora delar. Fördela i formarna. Gör sedan samma sak med den andra delen. Nu är det hög tid att sätta på ugnen. För Bullarna ska nu åter jäsa under en bakduk i 30-40min.

Pensla sedan alla bullar med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Skjuts in i ugnen ( 250 grader ) . Håll koll på dem. De behöver gräddas i ca: 5-10min.

Låt dem svalna på ett galler under bakduk och sedan bör man äta några varma med ett glas mjölk! ;D


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0