Morsans chokladbitar


Mammas verk! FRUKTANSVÄRT GODA. Det är sådana där kakor som ska ätas frysta, då de smälter i munnen. Rekommenderas varmt. Och åter igen SJUUKT GODA! ( detta är ett sådant recept som jag glömt vända blad på,den gången missade vi alltså glasyren, det godaste.Haha. )

Morsans Chokladbitar
175 grader i 15- 20 min

( smörpapper i formen )
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Glasyr:
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gram blockchoklad
100 gram smör ( röres ner klickvis )

Dags att baka:
( bottnen )
Smält smör i en kastrull, tag bort kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg.
Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och bakpulver i en ny skål, häll det i grytan och blanda.
Hälles i smörpapperklädda formen. ( Långpanna ). Bred inte ut smeten i hela. Det får alltså inte bli för tunnt. Smeten flyter ut själv så mycket som det behöver. Så bred alltså inte smet över hela.
Gräddas i 175 grader i 15-20 min.
Vänd kakan upp och ned på en handduk. Dra bort pappret.
( Glasyren )
Koka grädde, socker, sirap och blockchocklad i 15-20 min. Rör sedan ner smöret klickvis.
Häll detta över kakan. Och skär den sedan i bitar.
MUMS!


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0