Daim Riddarkaka

Dessvärre glömde jag ta en bild. Men jag har iallafall experimenterat lite. Tog receptet till riddarkaka vilket är en mycket god kladdigkaka som riktigt surplar i munnen av kladdighet. Min variant var med daim istället för kokos. Jisses. En fryst sådan här och du är himlen. Slår nästa kladdkaka, och det säger allt!


Daim Riddarkakor
200grader i 15-20min
4 ägg
6 dl socker
150 g rumsvarmt smör
3 vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt

Glasyr:
2 dl socker
1 dl sirap
1 1/2 dl grädde
75 g smör
200 g krossad daim ( krossa själv )

How to do:
Börja med att titta så du har alla ingredienser. Oerhört viktigt. Detta säger jag av erfarenhet.
Sedan är det dags att vispa ägg och socker pösigt och fint. Klicka sedan i smöret / margarinet. Blanda ihop de resterande ingredienserna tillsammans med mjölet i en annan skål. Blanda sedan ihop de två blandningarna. Bred ut i en bakplåtsklädd långpanna. Grädda i ugnejn i 200 grader i 15-20 min.

Glasyr:
Sjud socker, sira, grädde och smör i 5 min till det har tjocknat och blivit simmigt. Häll sedan i den krossade daimen och rör hela tiden så inte daimen blir till en enda klump. ( detta lyckades jag med, men lugn det går att lösa ändå ). Bred detta över kakan och grädda i ytterliggare 10 min. Ta sedan ut den och skär den i fyrkanter.

TIPS
ÄR ABSOLUT GODAST FRYST. SÅ MAN FÅR TIL SMASK EFFEKTEN.


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0