Sega chokladrutor



Någon gång har jag skrivit av ett recept från en kompis som heter sega chokladrutor. Häromdagen blev jag sådär akut baksugen men min budget och lathet sa att jag fick hålla mig till ingredienser som vi hade hemma. Då blev det sega chokladrutor. Och det gjorde jag rätt i. Smeten blev så där äckligt god, i klass med sockerkakssmet. Sen är de väldigt goda frysta. Precis som jag vill ha dem!


Sega chokladrutor
150 grader i 25min

100 gr smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vanillinsocker
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smörj och bröa en ugnsäker form med måttet ca: 20*25 cm. Smält smöret på svag värme. Vispa ägg och socker pösigt och rör ned i det smälta smöret. Blanda mjölet, kakao, vanillinsocker och bakpulver. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten. Häll smeten i formen och grädda 35 min i 150 grader.

Tips: Tänk på att kolla kakan ibland, alla ugnar är olika. Och när du slickar skålen, glöm inte att det bakpulver i. Det gjorde jag !


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0