Aftonbladet's nougat och dajm kladdkaka



Denna kladdkaka är så där farligt mättande och god. Den är inte jätte billig, men min största utgift är nog bakingredienser. Ibland måste man få unna sig det lilla extra. Det tror jag stenhård på!

Aftonbladet's nougat och dajm kladdkaka
  12–14 bitar
Tid: 40 minuter,
175 grader.


4 ägg
3,5 dl socker
200 g mörk blockchoklad av bättre kvalitet,
70–75 procents kakaohalt
4 msk kakaopulver
200 g smör
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
Ströbröd
125 g nougat, tunt skivad
200 g dajmkulor (2 påsar)

Gör så här:
1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikron.
3. Blanda socker, vaniljsocker, kakao, salt och ägg ordentligt.
4. Blanda ned chokladblandningen i äggsmeten, rör sedan i mjöl och blanda tills du får en slät smet. Slå upp i en smord och bröad springform med löstagbar botten (cirka 22 cm).
5. Grädda 17–25 minuter i ugnen, kontrollera med sticka, kladdkakan ska vara kladdig i mitten. Ta ut den och fördela nougaten och dajmkulorna jämt över hela kakan. Sätt in kladdkakan i ugnen igen i max 30 sekunder, precis så att nougaten smälter.
6. Kyl ned och servera.

Tips: jag brukar aldrig bry mig om kvaliten på varorna ( choklad ) . Bara det är kladdigt och smakar chocklad :)


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0