Knäckig äppelpaj med kanel

Som vanligt när jag beger mig ut till min kära vän något utanför tätorternas hus slutar det med att vi bakar. Denna gången överträffade vi oss själva genom att undvika choklad. Istället blev det äppelkaka, båda två var överrens om att det är godare med havregryn en mjöl så vi satte oss ned och letade recept. Denna äppelpaj är till för alla som tycker om en blandning av syrligt och sött. Himmelsk gott. Men glöm inte att man bör ha vaniljsås eller glass till.


Knäckig äppelpaj med kanel

175 grader i 25 min

4-5 äpplen av syrlig sort ( OBS )
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker ( räcker med 1dl)
1/2dl grädde,visp- eller mellan-
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver
Kanel

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Skär sedan äpplerna i skivor ( utan skal ) och lägg i en ugnsfast form. Förslagsvis en pajform. Strö sedan kanel efter egen smak på äpplerna. Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna med smöret. Bred sedan ut blandningen över äpplerna i formen. Och skjuts in i ugnen. Vill man ha kakan mindre knäckig har man den bara inne något kortare.

Tips: Gillar man inte äpplen kan man alltid prova med något annat gott. T.ex. Rabarber eller bär.

LYCKA TILL!  :)


Kommentarer

Recepttips, synpunkter eller något annat på hjärtat? :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress

Egen blogg?

Författa

Trackback
RSS 2.0